پرده اتاق خواب, مطالب پرده

رنگ پرده اتاق خواب

آیا رنگ پرده ها تاثیر اتاق را تعیین می کند؟ 

چگونه رنگ ها را انتخاب کنیم و چه تاثیری بر اتاق دارند؟

هنگام انتخاب پرده، اغلب کارکرد و الگوی آن را بررسی می کنیم، اما رنگ پرده ها که فضای زیادی از اتاق را اشغال می کنند و تأثیر زیادی بر اتاق دارند، نیز مهم است.

با این حال، پرده ها در رنگ های متنوعی وجود دارند. در حالی که انتخاب رنگ سرگرم کننده است، ممکن است این نگرانی که چه رنگی با فضای اتاق هماهنگ می شود وجود داشته باشد.

بنابراین، این بار به طور مفصل به معرفی ویژگی ها و تاثیرات رنگ پرده و نحوه انتخاب آن با توجه به اتاق می پردازیم. از تأثیرات روانی رنگ آگاه باشید و پرده هایی را انتخاب کنید که با تصویر اتاق شما مطابقت داشته باشد.

 

نحوه انتخاب رنگ های پایه پرده

 

انتخاب رنگ مناسب برای پرده اتاق خواب

انتخاب رنگ مناسب برای پرده اتاق خواب

 

قبل از انتخاب پرده، دانستن طرح رنگ، تن و چرخه رنگ اتاق شما، انتخاب رنگی که با تصویر اتاق شما مطابقت دارد را آسان تر می کند.

در اینجا، طرح رنگ و چرخه رنگ اتاق را توضیح خواهیم داد.

 

طرح رنگ اصلی برای اتاق

می گویند راحتی یک اتاق با تعادل رنگ تعیین می شود. قبل از شروع انتخاب پرده، ابتدا “توزیع رنگ” در اتاق را در نظر بگیرید.

عناصر اصلی تشکیل دهنده اتاق سه رنگ زیر هستند.

رنگ پایه رنگ اصلی اتاق، مانند کف، دیوارها و سقف
رنگ اصلی
(رنگ های متنوع)
رنگ هایی که در دکوراسیون داخلی مانند مبلمان و پرده نقش اول را دارند
رنگ تاکیدی رنگی که تبدیل به نقطه ی داخلی مانند کوسن ها و لوازم جانبی می شود

در این زمان، اگر رنگ ها را طوری توزیع کنید که رنگ پایه ۷۰-۷۵٪ باشد، رنگ اصلی (رنگ متنوع) ۲۰-۲۵٪ و رنگ تاکیدی ۵٪ باشد، فضا متعادل تر می شود. رنگ پرده ها که رنگ اصلی است را می توان با وسایل داخلی بزرگ مانند مبل و فرش ترکیب کرد تا حس یکپارچگی و تعادل کاملی ایجاد کند.

رنگ اصلی می تواند فضای اتاق را تا حد زیادی تغییر دهد، بنابراین ناگفته نماند که باید رنگی را انتخاب کنید که با رنگ پایه هماهنگ باشد، اما در کنار آن، رنگی را انتخاب کنید که بیانگر شخصیت شما باشد. 

 

روی چرخه های رنگ و تن ها تمرکز کنید

رنگ ها انواع بسیار زیادی دارند و نموداری که رابطه بین رنگ های چیده شده در یک دایره را نشان می دهد، نمودار چرخه رنگ نامیده می شود. رنگ هایی که در دایره رنگ در مجاورت یکدیگر قرار می گیرند، رنگ های مشابه و رنگ هایی که در مقابل یکدیگر قرار می گیرند، رنگ های مکمل نامیده می شوند و آنها با یکدیگر سازگار هستند.

اگر اتاق را با همان رنگ یا رنگ های مشابه یکپارچه کنید، رنگ با هم ترکیب می شود و هماهنگی را دشوار می کند. برعکس، با استفاده از رنگ های مکمل، می توانید رنگ ها را برجسته کنید و اتاقی پر جنب و جوش ایجاد کنید.

همچنین، حتی با همان رنگ، تن (روشنی و وضوح رنگ) می تواند فضای اتاق را تا حد زیادی تغییر دهد. هنگام هماهنگی با چندین رنگ، مهم است که از طرح رنگ آگاه باشید زیرا تطبیق تن باعث ایجاد انسجام در اتاق می شود.

 

نحوه انتخاب رنگ پرده برای هر اتاق

 

نحوه انتخاب رنگ پرده برای هر اتاق

نحوه انتخاب رنگ پرده برای هر اتاق

 

پرده ها فضای داخلی اتاق هستند. بنابراین لازم است با توجه به کاربری اتاق، پرده ای با رنگی مناسب انتخاب کنید. حال، هنگام انتخاب پرده مناسب برای اتاق خود به چه نکاتی باید توجه کنید؟ در اینجا نحوه انتخاب رنگ پرده برای هر اتاق را توضیح می دهیم.

 

اتاق نشیمن

اتاق نشیمن جایی است که خانواده برای صرف غذا و غیره در آن جمع می شوند و همچنین محلی است که از مهمانان پذیرایی می شود. با توجه به دیده شدن آن توسط سایر افراد، بهتر است از رنگ های اصلی مانند قرمز که در کاهش اشتها تاثیر دارد پرهیز شود و از پرده هایی در رنگ های ملایم استفاده شود.

همچنین گفته می‌شود رنگ‌هایی مانند بژ و سبز اثری آرامش‌بخش دارند، بنابراین رنگ‌های مناسبی برای استفاده در اتاق نشیمن هستند.

 

دفتر یا اتاق مطالعه

برای اتاق مطالعه که در آن مطالعه کاربرد اصلی است، پرده هایی با رنگ های ملایم توصیه می شود.

از پرده های طرح دار یا پر زرق و برق پرهیز کنید و پرده های آبی یا بنفش آرام را انتخاب کنید که گفته می شود تمرکز را افزایش می دهند. همچنین استفاده از رنگی که گفته می شود مغز را فعال می کند مانند زرد به عنوان رنگ تاکیدی موثر است.

 

اتاق خواب

برای اتاق خواب، جایی که بعد از یک روز طولانی می‌خوابید و استراحت می‌کنید، پرده‌هایی را با سایه‌های آرام‌بخش آبی یا سبز انتخاب کنید و از قرمزهای تحریک‌کننده اجتناب کنید. با این حال، در حالی که درست است که رنگ‌های ضعیف خوب هستند، باید مراقب رنگ‌هایی باشید که اشباع خیلی کم دارند، زیرا باعث ایجاد احساس افسردگی در شما می‌شوند.

هنگام هماهنگی، می توانید با ست کردن روتختی های پهن و پرده های همرنگ مانند رنگ روتختی و بالش، ظاهری منسجم ایجاد کنید.

 

اتاق بچه ها

همانطور که کودکان رشد می کنند، سرگرمی ها و ذائقه آنها تغییر می کند، بنابراین لازم است پرده ها را با رشد آنها عوض کنید. اگر کودک شما جوان است، پرده هایی با رنگ ها و طرح های روشن بهترین هستند، زیرا اغلب اسباب بازی های رنگارنگ دارند.

اگر می خواهید فرزندتان متفکر و آرام رشد کند، می توانید پرده هایی را با رنگ های آرام مانند آبی انتخاب کنید. همچنین توصیه می شود از پرده هایی با خاصیت خاموشی کم استفاده کنید تا به طور طبیعی با نور آفتاب هنگام صبح از خواب بیدار شوند.

 

نحوه انتخاب پرده با توجه به تأثیر روانی رنگ

انتخاب رنگ پرده با توجه به هدف اتاق خوب است، اما اگر از نحوه انتخاب مطمئن نیستید، توصیه می شود به تأثیر روانی رنگ نیز توجه کنید.

رنگ ها بر روح و جسم انسان اثر می گذارند. بنابراین، در زیر، ما ۱۳ رنگ را انتخاب کردیم که اغلب به عنوان رنگ پرده استفاده می شود. در حین بررسی تأثیرات روانی هر رنگ، بیایید ببینیم که چه رنگی برای فضای اتاق مورد نظر شما مناسب است.

 

“سفید” حس تمیزی را می دهد و فضا را گسترده تر نشان می دهد

سفید یک رنگ همه کاره است که با بسیاری از رنگ های دیگر به خوبی ست می شود. این اثر باعث تمیزی اتاق و پاکسازی ذهن و بدن می شود.

همچنین این اثر باعث می شود که یک اتاق کوچک، عریض تر به نظر برسد. با این حال، رنگ‌های سفید خالص تمایل به ایجاد حس تنش دارند و می‌توانند فضایی ناآرام ایجاد کنند. برای اتاق هایی که می خواهید استراحت کنید، مانند اتاق خواب، یک رنگ سفید مایل به گرم را انتخاب کنید.

 

تاثیرات روانی انتخاب رنگ سفید برای پرده اتاق خواب

تاثیرات روانی انتخاب رنگ سفید برای پرده اتاق خواب

 

“تخم مرغی” که در آن می توانید آرامش طبیعی را احساس کنید

رنگ تخم مرغی به دلیل آرامش طبیعی و رنگ ملایمش جذاب است و رنگی است که به خوبی با رنگ های سفید، قهوه ای و سبز ست می شود.

این اثر تنش عضلانی را آرام می کند، بنابراین ایده خوبی است که آن را در اتاق نشیمن یا اتاق خواب خود قرار دهید، جایی که می خواهید استراحت کنید. شما می توانید هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی در حالی که جریان زمان را احساس می کنید، استراحت کنید.

 

تاثیرات رنگ تخم مرغی برای پرده اتاق خواب

تاثیرات رنگ تخم مرغی برای پرده اتاق خواب

 

بژ، رنگی جاودانه که حس امنیت را القا می کند

رنگ بژ که به راحتی با رنگ های دیگر ست می شود یکی از رنگ هایی است که می توانید مدت زیادی از آن استفاده کنید و خسته نشوید. برای اتاق نشیمن و اتاق خواب مناسب است زیرا باعث ایجاد حس امنیت می شود.

با این حال، اگر فقط رنگ بژ به تنهایی استفاده شود، ممکن است حس هشیاری به شما بدهد. اگر مبلمان را در رنگ های برجسته قرار دهید، اتاق شیک تر می شود.

 

تاثیرات روانی رنگ بژ برای پرده اتاق خواب

تاثیرات روانی رنگ بژ برای پرده اتاق خواب

 

“قهوه ای” که می توان انتظار داشت اثر آرامش بخش داشته باشد

قهوه ای رنگی آرامش بخش است که تصوری از زمین را القا می کند. کم رنگ است، بنابراین به راحتی با هر رنگی هماهنگ می شود.

رنگ قهوه ای آرامش بخش است و برای فضاهایی مانند اتاق خواب و اتاق نشیمن مناسب است.

 

تاثیر رنگ قهوه ای برای پرده اتاق خواب

تاثیر رنگ قهوه ای برای پرده اتاق خواب

 

“خاکستری” که می توانید از  آن لذت ببرید

خاکستری یک رنگ مدرن و پیچیده است. اگر آن را در رنگ اصلی (رنگ های متنوع) اتاق بگنجانید، می توانید فضایی شیک و مدرن ایجاد کنید.

با رنگ های دیگر به خوبی ست می شود و با رنگ مبلمان، کف و کاغذ دیواری تداخلی ندارد. 

 

انتخاب رنگ خاکستری برای پرده اتاق خواب

انتخاب رنگ خاکستری برای پرده اتاق خواب

 

“قرمز” پرشور که به شما انرژی می دهد

قرمز رنگی پر انرژی و پرشور است. فقط با نگاه کردن به آن به دلیل اثر محرک رنگ قرمز، احساس بهتری به شما دست می دهد که باعث افزایش خلق و خو و فعال تر شدن شما می شود.

علاوه بر این، اثر تحریک اشتها دارد، بنابراین اغلب در آشپزخانه‌ها و اتاق‌های نشیمن/ناهارخوری استفاده می‌شود، اما رنگی است که آرامش ذهنی و تمرکز را دشوار می‌کند، بنابراین ممکن است تطبیق آن در اتاق خواب دشوار باشد. اگر پرده ای را انتخاب کنید که تماماً قرمز باشد، ممکن است یک اثر تحریک کننده قوی داشته باشد و مانع از به خواب رفتن شما شود. ایده خوبی است که نوعی را انتخاب کنید که به عنوان الگو یا رنگ تاکیدی استفاده شود.

 

تاثیرات روانی رنگ قرمز پرده اتاق خواب

تاثیرات روانی رنگ قرمز پرده اتاق خواب

 

“صورتی” که استرس را از بین می برد

صورتی رنگی است که به شما احساس آرامش می دهد. اثر شفابخشی دارد مانند سرکوب ناکامی و عصبانیت و کاهش خستگی روحی و جسمی.

رنگ صورتی آرامش بخش به ویژه برای اتاق خواب و اتاق های خصوصی مناسب است. انتخاب صورتی کم رنگ به جای صورتی روشن به شما کمک می کند آرامش بیشتری داشته باشید.

 

انتخاب رنگ صورتی ملایم  برای پرده های اتاق خواب

انتخاب رنگ صورتی ملایم برای پرده های اتاق خواب

 

“نارنجی” برای ایجاد یک فضای گرم

نارنجی رنگی دوستانه است که به شما انرژی می دهد. مانند رنگ قرمز، اثر تحریک کننده اشتها نیز دارد، بنابراین در آشپزخانه ها و اتاق های غذاخوری استفاده می شود.

 

تاثیر انتخاب رنگ نارنجی برای پرده اتاق خواب

تاثیر انتخاب رنگ نارنجی برای پرده اتاق خواب

 

رنگ شاد “زرد” که تحریک می کند

زرد رنگی است که باعث می شود فضای یک اتاق روشن شود. زرد روشن انرژی و تحریک می دهد، اما اگر از آن در یک منطقه بزرگ استفاده کنید، ممکن است خیلی روشن باشد، بنابراین زرد ملایم مخلوط با سفید را به عنوان رنگ برجسته انتخاب کنید.

با قرار دادن پرده های زرد در مکان هایی که افراد با یکدیگر ملاقات می کنند، مانند ورودی و اتاق نشیمن، می توانید در فضایی روشن از بازدیدکنندگان پذیرایی کنید. علاوه بر این، می توانید انتظار اثراتی مانند الهام بخشی و بهبود راندمان کار را داشته باشید، بنابراین توصیه می شود آن را در اتاق مطالعه خود بگنجانید.

 

تاثیرات روانی انتخاب رنگ زرد برای پرده های اتاق خواب

تاثیرات روانی انتخاب رنگ زرد برای پرده های اتاق خواب

 

«سبز» که خستگی را التیام می بخشد

سبز رنگی آرامش بخش است که ذهن و بدن را آرام می کند و خستگی را از بین می برد.

ترکیب و تطبیق آن با رنگ‌های دیگر آسان است، بنابراین برای اتاق‌هایی که می‌خواهید در آن استراحت کنید، مانند اتاق‌خواب‌ها و اتاق‌های خصوصی، و همچنین اتاق‌های نشیمن که در آن با خانواده خود وقت می‌گذرانید، عالی است. پرده‌های ساده زیبا هستند، اما پرده‌های طرح‌دار گیاهی نیز راهی عالی برای ترکیب رنگ سبز هستند.

 

تاثیر رنگ سبز برای پرده اتاق خواب

تاثیر رنگ سبز برای پرده اتاق خواب

 

“آبی” که به شما احساس آرامش می دهد

آبی رنگی آرام بخش است که اعصاب برانگیخته را تسکین می دهد. برای اتاق خواب و اتاق مطالعه مناسب است زیرا در افزایش تمرکز تاثیر دارد.

اما برای اتاق نشیمن یا آشپزخانه مناسب نیست زیرا اثر سرکوب کننده اشتها دارد. ممکن است برای کسانی که رژیم دارند موثر باشد.

 

پرده مناسب اتاق خواب با رنگ آبی ملایم

پرده مناسب اتاق خواب با رنگ آبی ملایم

“بنفش” با فضایی ظریف و مرموز

بنفش رنگی شیک و مجلل است. و می توان گفت که رنگی اسرار آمیز است و به راحتی می توان با آن فردیت خود را اثبات کرد.

رنگ های بنفش تفاوت های ظریف مختلفی دارد و می توان آن را به دو نوع اصلی تقسیم کرد: بنفش قرمز زیبا و بنفش مایل به آبی سرد. بنفش قرمز شخصیت قوی دارد، بنابراین توصیه می شود آن را به عنوان یک الگو یا رنگ برجسته مانند قرمز استفاده کنید. می توان انتظار داشت رنگ های آبی-بنفش اثری آرام بخش داشته باشند، بنابراین برای اتاق خواب و اتاق مناسب هستند.

همچنین اگر پرده ها برای یک پنجره بزرگ هستند، سعی کنید رنگ بنفش کم رنگ را انتخاب کنید. 

 

تاثیر رنگ بنفش برای پرده اتاق خواب

تاثیر رنگ بنفش برای پرده اتاق خواب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ دو = 11